En bra barnbok ger positivt lärande

En bra barnbok ger positivt lärande

–En bra barnbok ger underlag för spännande dialoger, säger Åse Camilla Nordølum. Men tre år gamla tvillingpojkar i huset är den dagliga lässtunden en välkommen stund.

 

Av Elisabeth E.S. Rongved

–Jag jobbar på förskola, och vet hur viktigt böcker är för barn, säger Åse Camilla. Hon upptäckte Goboken redan när hon var gravid, och sönerna Oliver och Krister (båda 3 år) har en rad favoriter bland titlarna.

Det stora blå tåget och Det stora röda badkaret gillar de verkligen. De här böckerna har väldigt färgglada, innehållsrika och ”actionfyllda” illustrationer som skapar spänning och nyfikenhet. Finurliga ordlekar och rim som fångar, samt upprepningar och stora och små detaljer som de lägger märke till.

Sex glada julberättelser är också otroligt populära. Speciellt historien om pojken och leksaksmaskinen.

Och cd:n till Gåsmors barnkammarrim är väl snart utsliten!

INNEHÅLLET ÄR VIKTIGT

Bra barnlitteratur förmedlar social kompetens, menar Åse Camilla.
Genom litteraturen kan barn lära sig omsorg, empati, att ta hänsyn till varandra, och att skillnader är värdefulla. Jag tycker att det är viktigt att böckerna innehåller positiva ord och mycket humor.

EN LUGN STUND

Med tre år gamla tvillingpojkar i huset är det ofta full fart och mycket liv runt Åse Camilla och hennes man. Den dagliga lässtunden på sängkanten innan John Blund kommer på besök är viktig för både små och stora, tror mamma.

–Detta är en lugn och behaglig stund där vi njuter av närhet och samspel med barnen. Pappan och jag läser som regel för var sitt barn och byter nästa kväll. Både liten och stor ser fram emot att få lite ostörd ensamtid. Och ibland läser jag för båda. Att ha en på var sida som gosar med en och njuter av stunden är härligt. När vi har läst färdigt släcker vi lampan och sjunger god natt-sånger. Sen kommer John Blund på besök och böckerna sätts tillbaka i hyllan – tills nästa gång de plockas fram.

gåmed i Goboken!